Dag Zwarte Piet.. en dan nu echt?

Deze cartoon maakte ik een jaar geleden omdat ik dacht dat het nu toch echt het laatste jaar was dat we het nog over Zwarte Piet zouden hebben.. Boy, was I wrong..

De Zwarte Pietendiscussie leeft dus nog steeds, wel is het niet meer politiek correct om hem af te beelden en dus vinden we hem niet meer op verpakkingsmateriaal en reclame-uitingen. Ook Facebook en Instagram doen hun duit in het zakje door Zwarte Piet-afbeeldingen gewoon helemaal te verbieden, ongeacht de context. En daar zit wat mij betreft een probleem, ik denk dat Zwarte Piet simpelweg uitvlakken de plank misslaan is, omdat we daar als mensheid niets van leren. En het is te vroeg ook, omdat een behoorlijk deel van de Nederlandse bevolking het lesmateriaal nog niet eens goed bekeken heeft en dus ook nog niet beseft dat deze manier van afbeelden niet meer van nu is.

Cartoons kunnen in dezen een grote rol spelen, ze kunnen de belachelijkheid (en zelfs foutheid) van iets benadrukken door de dingen op een bepaalde manier aan de lezers te presenteren. Helaas heb ik nu een reeks Zwarte Pietengrappen die niet meer op Instagram en Facebook mogen, de cartoons die verwijderd zijn heb ik in deze post verzameld. Ik heb er nog wat posts op Instagram, Facebook en Twitter aan gewijd en zelf zelfcensuur toegepast, maar ik vrees dat ik er weinig mee verander.

Ik vind het wel een gevaarlijk idee dat je als cartoonist kennelijk toch beperkingen kan worden opgelegd, ongeacht de boodschap die je uit wil zenden. Ik ben van mening dat je als cartoonist alles moet kunnen afbeelden, temeer omdat beeld een groot deel van je medium is. En dan heb ik het niet alleen over het afbeelden van Zwarte Piet, want dat kost je vooralsnog je kop nog niet..











Reacties

  1. Monte11:36

    Spot on Hallie! Helemaal eens met je constatering van de bizarre acties die Facebook en Instagram nemen. Censuur is tot daar aan toe, maar blind alles verwijderen zonder naar de context te kijken is de plan volledig misslaan, simpelweg omdat je in de verkeerde kamer naar lucht staat te slaan

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten